Carpe diem!

februāris 2015
P O T C P S Sv
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Historia

Stāvēt savos atkritumos. Vai varbūt s...s?

Anonimie-sudi-1Var jau būt, ka kādam šķitīs, ka šis ir cepiens ne par ko, bet es jau cepos pāris dienas. Es nebūt neesmu cilvēks, kas visur saskata negatīvo un lai arī vairāk kā desmit gadus strādāju pedagoģijas jomā, nekad sevi neesmu uzskatījusi par standarta skolotāju. Tomēr reizēm gribas saķert galvu un izsaukties, kā romiešu daiļrunības meistaram Ciceronam:”O morēs o temporēs!” Tieši tā tas notika, kad sestdienas rītā pakļāvos piecgadīgā dēla lūguma un no tradicionāli skatītā LTV1 rīta programmas bērniem pārslēdzu uz TV3, kur ar lielām ovācijām tika apsveikta pirmā multenīte, ko tobrīd rādīja. Pirmajā brīdī likās, nekas īpašs, kaut gan ja tā labi padomā, kāpēc bērnam būtu jāļauj skatīties multenīte, kas ir nekas īpašs. Taču jau pēc brīža sapratu, ka tas ir kaut kas vairāk nekā nekas īpašs.

Stāsts bija par zēnu, kurš kopā ar pērtiķi nokļuvis kādā pavisam dīvainā planētā. Zēns, ja neteiktu vairāk, ir glups. Turklāt uzskata sevi par ģēniju. Mācības, grāmatas un citas gudrības viņam nav vajadzīgas, jo ir tikai viena pareizā atbilde: Tu stāvi savos atkritumos! Vienīgais gudrais un savā ziņā tiešām ģeniāls tēls ir pērtiķis, kurš mudina puisēnu mācīties. Vienu brīdi liekas, filmiņā tiek izsmieta glupība. Taču tad stāstā iesaistās supergudra smadzeņpuķe, kas uzdod gudrus jautājumus. Ja tiek saņemta nepareiza atbilde, atbildētājs tiek ierauts puķes mutē. Kad mutē nokļūst četras būtnes, puķe visus aprij. Glupais puisītis tiek prezentēts kā superģēnijs un, protams, viņa bezjēgā izkliegtās atbildes: Džakūzī! Tosters! utt. par pareizām netiek uzskatītas. Un puisītis nonāktu puķes rīklē, ja par viņu neiestātos gudrais pērtiķis. Es tiešām gaidīju atbildi, kas pierādītu, ka gudrībai, izglītībai ir nozīme un ka pērtiķīša zināšanas visu izglābs. Vai ziniet kāda skaitījās pareizā atbilde? Puisīša nepārtraukti izkliegtā: Tu stāvi savos atkritumos! Atbilde, kas viņaprāt, ir pareizā uz visiem jautājumiem.

Ja godīgi, es sakarību nesapratu, bet pēc šāda iznākuma man gribējās jautāt: Kāpēc tad ne savos mēslos, sūdos? Sauksim lietas īstajos vārdos. Es trīspadsmit gadus strādāju skolā. Ik dienas nākas izdomāt ko jaunu, radošu, interesantu, lai motivētu bērnus mācīties, gūt zināšanas. Šodien skolotājam, lai būtu vienā līmenī ar skolēnu ir jāpārzina jaunākās tehnoloģijas, kā arī ko klausās, skatās un lasa viņa audzēkņi. Tad sakiet man, kāda tam visam jēga, ja no tv ekrāna tiek pausts, ka tas ir cool būt glupam, bļaut bezjēdzīgas atbildes un paziņot, ka vienīgā pareizā atbilde uz visiem jautājumiem ir “Tu stāvi savos sūdos!”  Jo tieši tāds vēstījums nolasās un reālajās dzīvē no bērnu mutēm nāk vārdi, kas liek ausīm svilt. Mēs brīnāmies, ka pēc tam šāda uzvedība izpaužas ikdienā, mājās, bērnudārzā, skolā. Un tad jau tiek runāts par psihiskās attīstības traucējumiem, mācību traucējumiem un dažādiem citiem traucējumiem. Labi, piekrītu, parasti šāda uzvedībā liecina par kaut kādu  uzmanības trūkumu, tas ir sava veida palīdzības sauciens. Tomēr vai šāds uzvedības modelis un šāda attieksme būtu jārāda televīzijā. Varbūt tā vietā labāk rādīt filmiņas, kas māca kā rīkoties dažādās bērniem, pusaudžiem aktuālās situācijās. Es saprotu, ka konkrēta televīzijas filmas iepērk vienotā paketē, kur kopā ar dažām labām filmām saņem kaudzīti atkritumu. Nauda ir iztērēta, bet vai tiešām šie atkritumi jārāda? Vai tas ir tas, ko mēs novēlam saviem bērniem? Ir taču tik daudz dažādu labu filmiņu. Vai tiešām mūsu bērni nav pelnījuši kaut ko labāku par atkritumu, kakiņu un mēslu tēmu?

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>